Monday 5 September 2016

Virus Zika: Tanda dan Gejala serta Langkah Pencegahan.

Sekarang ni dah heboh virus Zika dah menular ke Malaysia kan? Semua pakat takut dan risau sebab virus ni mudah tersebar dengan gigitan nyamuk Aedes, sama seperti demam denggi.



Virus Zika adalah sejenis virus merbahaya yang disebarkan oleh nyamuk Aedes, yang merupakan vektor yang sama dengan demam denggi dan chikungunya. Virus ini mula ditemui di hutan Zika di Uganda pada tahun 1947 dan ianya merupanya penyakit atau virus yang sudah lama bertapak di negara-negara Afrika.

Jangkitan virus Zika di Amerika Selatan mula dilaporkan di Brazil pada May 2015, telah merebak dengan pantas ke berpuluh negara lain di rantau berkenaan dan sehingga kini Singapura dan Malaysia telah melaporkan kes Zika.

Info Tentang Virus Zika, Gejala dan Cara Pencegahan

Tanda dan gejala virus Zika seakan tanda virus denggi iaitu:

1. Demam

2. Ruam

3. Sakit sendi dan otot

4. Kelesuan

5. Sakit Kepala

6. Konjunktivitis (mata merah)

Tiada rawatan khusus atau vaksin yang dapat mencegah virus ini daripada menular, cuma kita perlu bermula dengan menjaga persekitaran rumah daripada dihuni oleh nyamuk aedes:

1. Buang air yang bertakung dalam bekas-bekas di sekeliling rumah seperti tayar buruk, pasu bunga dan sebagainya.

2. Tutup semua bekas tadahan air, jika trpaksa menadah air, masukkan  bahan pembunuh jentik-jentik.

3. Pastikan sampah sarap dibuang ke dalam beg sampah dan tong sapah yang bertutup rapat.

4. Pakai seluar panjang dan baju lengan panjang untuk mengelak gigitan nyamuk aedes.

5. Gunakan repellen dan semburan nyamuk untuk menghalau aedes.

6. Tidur dalam kelambu.







Langkah Pencegahan Dengan Shaklee


1) Herbal Blend Cream. 





Krim serbaguna Shaklee ni boleh dijadikan sebagai krim penghalang gigitan nyamuk. Boleh disapu ke seluruh badan, tangan dan kaki sebagai langkah mencegah gigitan nyamuk aedes yang merupakan penyebar utama virus Zika.

2) Sustained Release Vitamin C Plus.




Satu kajian yang dijalankan telah menunjukkan bahawa demam akibat virus Zika dapat diatasi dengan mengambil dos vitamin C yang tinggi. Sebagaimana yang kita tahu, vitamic C adalah vitamin antioksidan yang dapat menguatkan sistem imun bagi melawan sebarang penyakit.

3) Nutriferon

Satu lagi vitamin keluaran Shaklee yang sangat berkesan untuk menguatkan sistem imun tubuh kita ialah Nutriferon. Ia amat membantu tubuh untuk melawan penyakit daripada terus merebak dalam tubuh kita.




Sebagai manusia, kita kena berusaha dan berikhtiar bagi mencegah sebarang penyakit daripada terus menular, Selain daripada menjaga persekitaran tempat tinggal supaya sentiasa bersih dan terhindar daripada pelbagai penyakit, kita juga boleh mencegah dengan cara pengambilan vitamin untuk menguatkan sistem imun tubuh kita. 

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, pembelian, keahlian, tips dan harga istimewa, boleh berhubung dengan saya melalui medium berikut:



 ✎ PM di FB: Najihah Abdul Mutalib
 ✒ Blog: http://najihahabdulmutalib.blogspot.my/
 ✉ Emel: najihah.abdul.mutalib@gmail.com
 ðŸ“  Sms/whatsApp: 016-8867098 | 013-4517098
 COD: Kawasan Sekitar Gong Badak, Kuala Terengganu


 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.