Thursday 18 October 2018

Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Agar Kuantiti dan Kualiti Sperma Bertambah

Tahukah anda bahawa ada cara untuk tingkatkan kesuburan lelaki? Dan tahukah anda cara ini juga dapat tingkatkan kuantiti dan kualiti sperma? Kalau nak tahu, jom baca artikel ini selanjutnya.



Biasa kita dengar, jika sepasang suami isteri yang dah lama berkahwin tapi belum dikurniakan cahayamata, pasti ramai yang mengata si isteri yang tidak subur, mandul atau seumpamanya. Tidak ramai yang sedar bawah lelaki juga boleh menjadi punca kepada masalah ketidaksuburan ini.

Sebenarnya, suami isteri yang masih belum dikurniakan cahayamata ini perlu mengambil tanggungjawab atas apa yang berlaku. Kedua-duanya perlu segera berjumpa Dr untuk membuat rawatan kesuburan.


Jalani Rawatan Kesuburan

Rawatan ini bertujuan untuk mengetahui punca atau sebab ketidaksuburan berlaku. Salah satu daripada rawatan yang boleh dilakukan adalah pemeriksaan analisis sperma.




Dengan pemeriksaan analisis sperma, seseorang pasangan boleh mengetahui volume jumlah sperma, bentuk (morfologi), pencairannya (likuifaksi), jumlah sel sperma per milliliter (mml), gerakan sperma (motilitas), PH, jumlah sel darah putih (leukosit), dan kadar fruktosanya (gula).



Sperma Normal dan Tak Normal


Saya nak kongsikan kisah benar yang terjadi kepada rakan saya seperti yang diceritakan beberapa hari yang lalu. Beliau dan suami telah berkahwin kira-kira 5 tahun yang lalu tetapi masih belum dikurniakan cahayamata.



Hasil pemeriksaan yang dilakukan bersama Dr Pakar Sakit Puan, doktor mendapati si isteri tidak mengalami sebarang masalah kesuburan dan tiada masalah untuk hamil. Namun, bila dilakukan ujian analisis sperma sang suami, doktor mendapati terdapat beberapa masalah terhadap sperma suami.





Hasil Ujian Analisis Sperma Kali Pertama

Ujian analisis sperma kali pertama dijalankan pada bulan 26 Jun 2018, bilangan sperma suaminya hanyalah 35 sahaja manakala tahap motility sperma hanyalah 30% sahaja. Bilangan sperma yang amat sedikit boleh mengurangkan potensi si isteri untuk hamil.


Hasil Ujian Kali Pertama


Apa Itu Motility?

Motility adalah tahap pengukuran bagi menentukan berapa peratus sperma yang boleh bergerak secara normal. Pengukuran tahap motility ini adalah amat penting bagi mengenalpasti sama ada sperma sang suami adalah normal atau bermasalah. Sperma yang normal ialah apabila tahap motility sperma tersebut mencapai sekurang-kurang 50%.


Hasil Ujian Analisis Sperma Kali Kedua

Sang suami berjumpa doktor semula pada 1 Oktober 2018 untuk menjalani ujian analisis sperma kali kedua. Hasil ujian kedua ini amat memeranjatkan doktor dan juga pasangan suami isteri rakan saya ini.


Keputusan Ujian Kedua


Apa taknya, bilangan sperma telah melonjak naik dari 35 sahaja menjadi 97000 bilangan sperma! Wow hebat sangat ni sehinggakan doktor pun terkejut dan merisik-risik apakah suplimen yang diamalkan oleh sang suami. Dalam masa 3 bulan lebih sahaja, bilangan sperma naik mendadak sebegini.




Manakala tahap motility sperma pada ujian kedua juga turut meningkat daripada hanya 30% pada ujian pertama kepada 85% pada ujian kedua! Fuhh! Ini memang betul-betul teruja tau.


Apa Suplimen Yang Wajib Diamalkan Oleh Suami

Salah satu cara yang boleh diamalkan untuk meningkatkan kesuburan lelaki ialah dengan pengambilan vitamin. Sama seperti suami kawan saya tadi. Antara vitamin yang amat baik untuk meningkat bilangan dan kualiti sperma ialah:


1) CoQTrol

CoQTrol mengandungi Coq10 yang amat baik untuk menyokong sistem reproduktif yang sihat dengan meningkatkan tenaga dalam sperma dan ovum. Pengambilan CoQ10 juga dapat membantu meningkatkan kualiti sperma dengan peningkatan bilangan sperma yang sihat serta meningkatkan pergerakan sperma.




Fungsi CoQ10 dalam CoQtrol






2) Zinc Plus

Pengambilan Zinc yang mencukupi dapat menghasilkan sperma yang kuat.






3) Vitamin E

Amat bagus diamalkan oleh kaum lelaki untuk meningkatkan kesuburan.




4) Omega Guard

Omega Guard amat baik untuk pembentukan sperma yang sihat dan berkualiti.




Selain itu, kaum lelaki juga boleh amalkan Multivitamin Vitalea, Vitamin C dan B Complex untuk melengkapkan lagi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh dalam usaha untuk mendapatkan cahaya mata.

Jika anda seorang suami atau suami anda mempunyai masalah seperti di atas dan ingin mendapatkan vitamin-vitamin yang dinyatakan, boleh membuat pembelian secara online dengan hanya klik butang di bawah. Anda juga boleh terus berhubung dengan saya di talian 013-4517098. InsyaAllah saya akan memberikan konsultasi terbaik buat anda.




Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, pembelian, keahlian, tips dan harga istimewa, boleh berhubung dengan saya melalui medium berikut:



 ✎ PM di FB: Najihah Abdul Mutalib
 ✒ Blog: http://najihahabdulmutalib.blogspot.my/
 ✉ Emel: najihah.abdul.mutalib@gmail.com
 ðŸ“  Sms/whatsApp: 016-8867098 | 013-4517098
 COD: Kawasan Sekitar Gong Badak, Kuala Terengganu

 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.