Tuesday 28 April 2015

Resepi Donut Kentang Yang Lembut dan Sedap

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum semua. Didoakan anda berada dalam rahmat Allah.

Pasti ada yang tercari-cari resepi donut yang lembut dan sedap utk anak-anak kan? Pernah dengar donut kentang? Saya pertama kali dengar dan rasa donut kentang ni dah agak lama..jiran kakak saya kat Bangi yang buat dan bagi saya rasa. Dan saya sebenarnya dah cuba buat ikut resepi yang makcik tu beri. Tapi masa tu takde lagi blog macam ni nak kongsikan resepi.

Minggu lepas saja saya cari resepi donut kentang ni di internet. Niat di hati nak buatkan untuk anak-anak. Alhamdulillah...terjumpalah saya resepinya di blog Azlita Masam Manis. Ni resepi yang saya ambik dan ada olah sikit dari blog beliau. Ok jom kita tengok bahan-bahannya.

Bahan-bahannya:

1) 1 biji kentang saiz sederhana (basuh dan rebus tanpa membuang kulitnya).
2) 250gm tepung gandum @ tepung hight protein @ tepung roti @ tepung pau.
3) 1/2 sudu kecil garam halus.
4) 2 sudu besar gula.
5) 1 sudu baking soda.
6) 1 1/2 sudu yis kering (saya guna jenama mauripan).
7) 2 sudu susu tepung.
8) 2 sudu margerin @ shortening.
9) 70 mlm air sejuk / air ais.
10) 1 biji telur
11) Gula halus untuk salut donut.

Cara Membuatnya:

1) Kupas kulit kentang yang dah direbus tadi, kemudian lenyek hingga halus. Ketepikan.
2) Ayak tepung, masukkan dalam bekas beserta susu tepung, gula, garam, baking soda, yis. Gaul rata.
3) Masukkan kentang lenyek tadi dan ramas / gaul sebati.
4) Pukul sedikit telur ayam dan masukkan dalam adunan tepung, gaul kesemuanya.
5) Masukkan air ais sedikit demi sedikit sambil uli sebati. Jika terasa sangat melekat, tambahkan sedikit tepung. Uli lagi sehingga menjadi doh yang tak melekat lagi.
6) Simpan @ perapkan doh sehingga naik sekali ganda. Saya masukkan dalam oven untuk perap. Tak perlu 'on' kan oven. Anggaran dalam masa 30 minit.
7) Bila dah naik, tumbuk-tumbukkan doh untuk keluarkan angin.
8) Canai dan terap menggunak acuan donut. Kalau tak ada acuan, boleh bulat-bulatkan dan buat lubang di tengah.
9) Susun donut dalam bekas yang ditabur sedikit tepung.
10) Rehatkan doh seketika sehingga naik sekali ganda. Jangan terlampau lama nanti ia membesar dan menutup lubang donut di tengah-tengah tu waktu menggoreng.

Tips Menggoreng: goreng donut dengan api sederhana..jangan terlampau panas agar tidak cepat 'hangit' dan jangan terlampau perlahan agar donut tidak menyerap minyak.

Tips Salutkan Gula: Masukkan gula halus dalam plastik, masukkan donut ketika masih panas (setelah toskan minyak) dan goncang-goncang supaya gula melekat. Dengan cara ini dapur anda takkan berterabur dengan gula dan gula tadi boleh digunakan untuk gorengan donut seterusnya.

Tips Untuk Frozen Donut: bakar sekejab dalam oven, dengan suhu 170 darjah selama 7-8 minit. Simpan dalam bekas kedap udara dan masukkan dalam peti sejuk. Waktu nak menggoreng keesokannya, boleh je teruskan goreng dalam kuali dan minyak yang telah di panaskan.

Cubalah buat donut kentang ni. Sangat lembut dan sedap walau dah sejuk. Boleh juga disalut dengan coklat. Anak-anak pasti suka.

Sekian dulu perkongsian saya kali ni. Selamat mencuba dan jumpa lagi.



>>> SAMBIL MENUNGGU DONUT NAIK, JOM KITA TENGOK VIDEO TENTANG GAME MASTERIA NI DULU <<<