Thursday, 13 August 2015

Resepi dan Langkah Demi Langkah Membuat Home-Made Kuey Teow

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan salam bahagia buat semua. Didoakan semoga kita semua diberi kesihatan yang baik dalam menjalani kehidupan seharian.

Kali ni saya nak kongsikan resepi dan cara langkah demi langkah membuat kuey teow sendiri di rumah. Saya pun sebenarnya dah lama terfikir nak buat kuey teow sendiri kat rumah sebab anak-anak suka makan masakan berasaskan kuey teow terutamanya kuey teow sup. Kalau balik kampung mesti saya beli kuey teow dan buatkan untuk anak-anak kuey teow sup. Tapi di Bintulu ni saya tak pernah beli kuey teow yang dijual di supermaket sebab kurang yakin dengan kehalalannya. Cuma baru-baru ni ada la akak yang saya kenal kat sini mula buat home-made kuey teow dan menjualnya di kedai runcit yang agak jauh dari rumah saya. Rasanya baru sekali saya pernah beli kuey teow akak tu, itu pun suami yang tempah terusnya dengannya.

Nak dijadikan cerita, malam kelmarin asyik terbayang pula kesedapan kuey teow sup bebola daging memandangkan saya ada beli bebola daging hujung minggu baru-baru ni. Jadi pagi kelmarin lepas dah hantar anak-anak, Hakim dan Hanis ke sekolah saya terus google resepi kuey teow dan terjumpalah resepi ni di blog Dapur Mamasya. Bila tengok bahan-bahannya, semua ada di dapur saya, saya pun bertekad untuk cuba buat keuy teow sendiri. Dan alhamdulillah menjadi pula percubaan pertama saya ni. Kalau anda semua nak tahu, kelmarin dua kali saya buat. Pagi tu 1 adunan, habis anak-anak makan. Suami minta buatkan char kuey teow pula sarapan pagi tadi, jadi petang kelmarin saya buat lagi 1 setengah adunan. Dan inilah hasilnya kuey teow sup dan char kuey teow saya.
Kuey Teow Sup Resepi Sendiri.

Char Kuey Teow Resepi Sendiri Juga..bahan tak cukup..
Ok, tanpa membuang masa jom kita tengok bahan-bahan untuk membuat home-made kuey teow ini. Untuk satu adunan ni, menurut Mamasya boleh dapat lebih kurang 1 setengah kg kuey teow tapi saya tak sempat nak timbang pula kelmarin.

Bahan-Bahannya: 

2  3/4 cawan tepung gandum (340gm)

1 cawan tepung pulut (125gm)

1/2 cawan tepung beras (60gm)

1/2 cawan tepung ubi (saya guna tepung ubi kentang - untuk ditabur atas doh supaya tidak melekat)

1 biji telur putih

1 cawan air (tambah 1-2 sudu besar jika perlu) - (250 ml)

1 sudu kecil garam

Sedikit minyak


Cara Membuatnya Langkah Demi Langkah:

Langkah 1: 

Campurkan 3 jenis tepung tadi (gandum, pulut & beras) dalam bekas yang sesuai untuk menguli. Satukan telur putih, air dan garam, kacau sedikit. Kemudian tuangkan air sedikit demi sedikit ke dalam bekas berisi tepung tadi sambil menguli adunan hingga menjadi doh dan tidak melekat di tangan. Jika terlalu keras, boleh tambah air 1-2 sudu besar sedikit demi sedikit. Adunan tidak boleh terlampau lembut nanti kuey teow mungkin lembut dan susah untuk digelek.

Uli doh sampai jadi macam ni.

Langkah 2:

Ambil doh agak-agak dalam segenggam, tabur tepung ubi tadi pada doh tadi supaya tidak melekat pada mesin pasta. Pertama kali gelek gunakan ketebalan mata 2 pada mesin tadi. Kemudian gelek pula menggunakan mata ketebalan no. 5. Kalau ikut resepi Mamasya, dia gunakan ketebalan no. 6 tapi saya buat no 6 agak nipis. Risau kalau goreng jadi hancur, jadi saya gunakan mata no 5. Setiap mata tu boleh gelek 2 kali. Dan gelekan terakhir gunakan mata untuk membuat kuey teow. Pastikan sebelum di gelek, tabur tepung ubi pada doh supaya tidak melekat. Gunakan dulang yang berasingan untuk setiap gelekan sebab ia boleh jadi melekat. Atas dulang juga elok tabur tepung ubi.

Ni mesin pasta saya.
Tabur tepung ubi pada doh supaya tidak melekat.
Gelekan terakhir guna mata untuk kuey teow.
Satu dulang kuey teow yang siap digelek.
Langkah 3:

Sementara itu, panaskan air dalam periuk agak dalam separuh periuk. Masukkan sedikit minyak. Setelah mendidih, masukkan sedulang kuey teow yang siap digelek tadi. Masak hingga kuey teow timbul, angkat dan tapis. Setelah itu, alirkan @ rendam dengan air sejuk / paip atas kuey teow tadi kemudian toskan. Bila dah abis airnya, tuangkan sedikit minyak dan kaup balikkan kuey teow itu supaya tak melekat dan masukkan dalam bekas yang sesuai. Ulang semula step tadi sehingga habis doh anda.

Setelah diangkat, alirkan air paip dan toskan.

Tuang sedikit minyak dan gaulkan supaya kuey teow tidak melekat.
Amacam? Boleh buat tak? Mudah je kan. Tapi untuk resepi ni mesti ada mesin pasta. Saya ada dapat resepi untuk buat kuey teow tanpa guna mesin. Nanti kena cuba dulu kalau menjadi boleh share dengan anda semua ya. Cubalah buat kuey teow guna resepi ni, kalau menjadi mesti best sebab air tangan sendiri kan. Cuba tau, nanti share ler kat sini.

Ok setakat ini dulu. Sehingga berjumpa lagi dan selamat mencuba!


10 comments:

  1. wowww...kagum. tengok akak buat. rasa mcm nk buat sendiri gak.

    ReplyDelete
  2. Kalau ada mesin pasta ni elok sangat buat sendiri..senang je dilla..

    ReplyDelete
  3. Mana nak beli mesin pasta.. harga berapa ye kak?

    ReplyDelete
  4. Kat supermarket ada bhgn peralatan dapur, kedai bhn kek n kedai letrik @ kedai jual pinggan mangkuk, periuk peralatan dapur pun kdg2 ada..harga berbeza ikut brand..

    ReplyDelete
  5. Kagum betul dengan Kak Jiha ni. Real Supermom!

    ReplyDelete
  6. klu dh ada peralatan dan bahan2nya, senang je buat riza afzan..xsusah mana pun..

    ReplyDelete