Tuesday 21 April 2015

Bagaimana Saya Boleh Menjana Pendapatan Sampingan Sehingga 5 Angka Dengan Shaklee?

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali. Didoakan semoga anda semua sentiasa berada dalam rahmat Ilahi.

Kali ni hati saya tergerak untuk kongsikan dengan anda semua macamna saya boleh menjana pendapatan sampingan sehingga 5 angka hanya dengan menjalankan bisnes Shaklee secara part-time. Tujuan saya hanyalah untuk membantu anda semua terutamanya kaum wanita sama ada yang bekerjaya ataupun surirumah mendapatkan pendapatan sampingan bagi menampung perbelanjaan dan simpanan keluarga masing-masing.

Mungkin sekarang ni, ada di kalangan anda semua yang berpendapat bahawa dah ramai sangat yang menjual Shaklee, kalau join pun mesti susah nak maju ke depan dan susah nak menjana pendapatan. Saya juga selalu je berhadapan situasi macam ni..biasanya bila saya sarankan kepada kawan-kawan atau sedara mara, pasti ada yang beralasan "dah ramai yang menjual Shaklee kat tempat kerja saya, susah la saya nak promosi nanti", "kat fb penuh iklan tentang Shaklee, nanti diorang kata saya curi pelanggan diorang lak", "saya ni berkerja, memang tak sempat nak buat promosi semua ni.." dan macam-macam lagi 'story' yang diberi.

Sebenarnya, semua ini adalah bergantung kepada usaha, kemahuan dan semangat yang ada pada kita. Jika kita mempunyai niat yang baik dan betul-betul ingin berjaya dalam apa jua bidang yang kita ceburi, insyaAllah, Allah akan tunjukkan jalannya buat kita. Apa yang perlu kita yakin dan percaya bahawa rezeki itu adalah milik Allah SWT dan DIA bebas untuk memberikannya kepada sesiapa saja dari kalangan hambaNya yang dikehendaki. Jadi tak perlu risau walaupun dah ramai orang yang menjual Shaklee, hatta rakan sepejabat, jiran sebelah rumah atau rakan serumah sekalipun, masing-masing Allah telah tetapkan rezeki buat kita. 

Bagi saya sendiri, walaupun saya menjalankan bisnes Shaklee hanya secara 'part-time' yang mana kerja hakiki saya adalah sebagai Pensyarah di sebuah IPTA di Bintulu Sarawak, tetapi disebabkan niat, semangat, kemahuan dan usaha tanpa jemu saya masih dapat bergerak maju dalam bisnes ini. Sehingga bonus Shaklee yang saya terima melebihi daripada gaji hakiki saya sebagai Pensyarah! Antara point penting yang boleh saya tekankan di sini ialah, jika ingin berjaya dalam bisnes Shaklee ini, anda perlu:

  • Niat yang betul untuk jalankan bisnes Shaklee.
  • Punyai semangat, kemahuan, kerajinan dan usaha yang berterusan.
  • Tidak mudah berputus asa dan sentiasa bersangka baik.
  • Pandai bahagikan masa antara kerjaya hakiki, keluarga, bisnes Shaklee dan diri sendiri.
  • Memilih group yang betul untuk memulakan bisnes Shaklee anda.

Dalam apa-apa pekerjaan yang ingin kita buat, niat yang baik dan betul itu amat penting. Disamping itu, kalau nak berjaya seperti orang lain, kita mesti ubah sikap kita yang negatif kepada sikap positif. Jangan mulut je kata nak berjaya macam orang tu, macam orang ni, tapi usaha kita tiada, 'zero'! Jangan mudah berputus asa kerana gagal sekali tidak bermakna kita akan gagal selama-lamanya.

Dalam bab pembahagian masa, ini merupakan point penting yang perlu diberi perhatian oleh semua yang ingin menjalan bisnes part-time terutamanya. Dan bagi saya sendiri, biasa kerja-kerja promosi berkenaan Shaklee saya akan buat di luar waktu pejabat, hujung minggu atau cuti-cuti umum. Contohnya untuk update blog, biasanya saya akan buat pada waktu malam dan hujung minggu. Cara bahagi masa ini juga berkait rapat dengan kemahuan kita. Jika kita memang berkemahuan dan minat untuk jalankan bisnes Shaklee, insyaAllah kita akan 'enjoy' buat semua ini. Bersengkang mata meng'update' blog, pergi ke kelas-kelas untuk menambah ilmu tentang bisnes Shaklee, melayan pelanggan, melayan anak-anak Shaklee dan semua kerja berkaitan bisnes yang kita cintai ini.

Mentor-mentor saya dalam Shaklee

Point terakhir itu bijak memilih group dan mentor Shaklee yang betul. Ha..yang ni memang antara faktor penting yang boleh bantu seseorang untuk berjaya dalam Shaklee. Dan..kita juga mesti merebut semua peluang yang ditawarkan oleh mentor dan group-group ini. Kerana, jika kita salah memilih mentor dan group, mungkin bisnes Shaklee kita tak akan sampai ke mana. Dan mungkin juga akan berkubur di tengah jalan saja!

Dan saya merasa amat bertuah berada dalam group dan master-master hebat antaranya Presidential Master Norita (Group Euphoria), Presidental Master Shariza (group Jutawan), Presidental Master Lyna Noh (group ireach), Presidental Master Hadhatina (group Supermom) dan group OSF di bawah kendalian Master Azrin Mohd. Mereka ini semua adalah mentor-mentor bisnes Shaklee yang amat hebat! Tidak pernah rasa jemu melayan, memberi tunjuk ajar, semangat dan pelabagi insentif untuk anak cucu Shaklee yang berada di bawah susur galur mereka. Dan saya, walaupun dah beberapa keturunan, masih mendapat manfaat dan tunjuk ajar dari mereka ini.

Dalam group ireach misalnya, banyak kelas-kelas 'coaching' yang dijalankan untuk memantapkan lagi skill anak-cucu Shaklee yang berada dlam keluarga ireach. Disamping intensif dan pelbagai 'contest' yang dianjurkan bagi menaikkan semanagat kami semua. Saya sempat join beberapa kelas coaching dalam group ireach antaranya kelas tentang blog, markerting dan seumpamanya.

Saya sewaktu kelas Blog & Marketing anjuran Ireach

Sama juga dengan group Supermom yang diterajui oleh Presidental Master Hadhatina. Sentiasa proaktif memberi tunjuk ajar kepada para dowlines mereka dengan mengadakan pelbagai kelas dan aktiviti. Walaupun saya belum berkesempatan untuk join kelas-kelas yang dianjurkan oleh Supermom disebabkan jarak dan masa, tetapi dalam group online Supermom, dah banyak ilmu yang saya dapat dan praktikkan.Saya juga pernah terpilih menyertai Supermom Intimate Dinner 2014 yang diadakan khas untuk leader terpilih, iaitu menaiki Cruise Tasik Putrajaya secara PERCUMA dengan layanan yang sungguh istimewa! Semua ini di taja oleh Presidental Master Hadhatina dan suami PM Mohd Kamarul Bahrin dari group Supermom!

Bersama para leaders yang layak sertai Supermom Intimate Dinner

Dan yang terkini, group Supermom juga telah melancarkan satu game atau permainan menguji minda yang dinamakan 'Masteria', yang merupakan satu permainan yang dapat membantu seseorang SID (Pengedar Sah Shaklee) itu melangkah ke rank Master Coordinator. Pangkat tertinggi dalam bises Shaklee! Game Masteria merupakan satu-satunya permainan menguji minda yang diciptakan untuk para pengedar Shaklee dan yang pertama di dunia khususnya dalam bisnes Shaklee! Hebat bukan? Sememangnya, saya berasa amat bertuah berada dalam group hebat sebegini.

>>>ANDA BOLEH KLIK VIDEO INI UNTUK MENGETAHUI LEBIH LANJUT TENTANG GAME SUPERMOM MASTERIA<<<


Satu lagi group yang dikendalikan oleh Master Azrin Mohd iaitu OSF (Our Shaklee Family) juga banyak mengajar saya menjadi seorang SID dan leader hebat Shaklee. Terasa amat beruntung berada dalam group-group hebat kendalian para master Shaklee ini. Disamping itu, saya juga amat bertuah mendapat mentor dan upline hebat lain iaitu Ibu Siti Noriza Saleh (group DCTS), mama Wardah Aina (group Shaklee Star) dan Ummi Mai Md Saupi (group OMS), yang amat banyak memberi manfaat kepada saya untuk berjaya dalam Shaklee seperti sekarang.

Bergambar bersama Master Hadha, Master Azrin, Ummi Mai dan para downline saya sewaktu MasCel Master Azrin

Apa yang saya kongsikan dalam entri inilah merupakan antara faktor yang membantu saya berjaya dalam bisnes Shaklee sehingga mencapai income 5 angka dan pelbagai intensif lain lagi daripada Shaklee! Tanpa semua point penting yang saya 'highlight' kan di sini dan tanpa izin Allah saya pasti tak akan capai segala apa yang telah saya impikan. Jadi nasihat saya, jika anda ingin menjalankan bisnes Shaklee dengan jayanya, anda perlu ada ciri-ciri di atas dan mesti memilih mentor dan group yang betul bagi memulakan bisnes anda.

Group saya yang makin berkembang.


Dan..sekiranya anda berminat menyertai team kami, saya amat mengalu-alukan penglibatan anda. dan saya juga kini mempunyai group sendiri iaitu An-Najah Shaklee Family dengan ratusan ahli keluarga Shaklee yang sayang awesome! InsyaAllah income sebanyak 3, 4, 5 mahupun 6 angka akan jadi milik anda jika anda mempunyai ciri-ciri yang saya sebutkan di atas. Ayuh sertai kami hari ini juga! Sehingga bertemu lagi di lain perkongsian. Terima kasih kerana sudi membaca coretan saya..