Saturday 4 April 2015

5 ASPEK UTAMA PENDIDIKAN AWAL ANAK-ANAK MENURUT IMAM AL-GHAZALI

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Carian Google

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali.

Sudah agak lama rasanya saya tak berkongsi cerita di blog ini. Maklumlah kekangan tugas yang amat rencam membuatkan hasrat untuk menukilkan sesuatu di ruangan maya ini tergendala akhirnya. Alhamdulillah lewat malam ini, Allah berikan kesempatan kepada saya untuk mencoret sedikit perkongsian dengan anda semua.

Beberapa hari lepas saya dijemput untuk memberi sedikit perkongsian berkaitan pendidikan awal kanak-kanak menurut Islam. Alhamdulillah hasil pembacaan dan pengalaman yang agak terbatas yang saya miliki ini, saya telah kongsikan pada sesi tersebut dan kini ingin saya coratkan sedikit di sini untuk manfaat kita semua.

Pendidikan awal kanak-kanak adalah satu proses yang amat penting dan perlu diberi perhatian oleh para ibu bapa dan juga guru. Ini adalah kerana pada peringkat umur 0 - 6 tahun, proses pembelajaran yang berlaku terhadap anak-anak kita berjalan dengan begitu pantas. Para pakar psikologi menyatakan bahawa, separuh daripada perkembangan intelektual anak-anak berlaku pada usia 0 hingga 4 tahun manakala 1/3 lagi sempurna perkembangannya sehingga umur anak-anak mencecah 8 tahun. Ini menunjukkan bahawa peringkat awal usia anak-anak kita amatlah penting dan amat perlu diberi perhatian. Dapatan kajian terkini yang dijalankan oleh pakar neurologi mendapati bahawa 80-85% perkembangan otak manusia berlaku dalam tempoh 6 tahun pertama usia seorang kanak-kanak dan peringkat perkembangan yang paling pesat ialah peringkat terawal berbanding tahap-tahap lainnya.  

Image result for muslim parents and children
Didiklah anak-anak sejak dari kecil lagi

Jika kita lihat perkataan kanak-kanak dalam bahasa Arab yang disebut sebagai 'at-tiflu', yang berasal daripada perkataan 'tafula', ia membawa maksud sesuatu yang lembut, mudah rosak dan sensitif. Berdasarkan makna perkataan 'tafula' itu sendiri menunjukkan bahawa seorang kanak-kanak itu perlu dijaga, diasuh dan dididik dengan rapi, teliti dan sempurna memandangkan sifat semulajadinya yang amat mudah terdedah kepada persekitaran.

Mendidik anak-anak merupakan satu kesenian yang datang dari jiwa yang halus dan kreatif. Ini bererti, sudah tentunya kesenian ini tidak akan lahir dari jiwa yang keras dan peribadi yang kasar serta dipenuhi dengan perasaan amarah yang yang meluap-luap. Ditambah pula yang berhadapan dengan situasi ini adalah anak kecil yang diibaratkan umpama kain putih..suci dan lembut jiwanya. Dan anak-anak ini akan mengikut apa sahaja yang mereka lihat melalui pemerhatian apa sahaja yang dilakukan oleh orang dewasa, jika tiada bimbingan yang sewajarnya.

Menurut tokoh ilmuan Islam, Imam al-Ghazali yang telah mengupas dan membicarakan isu pendidikan awal kanak-kanak dalam kitab karyanya yang agung iaiu Ihya' Ulumuddin telah mengemukakan 5 elemen asas yang perlu dititikberatkan terutamanya pada peringkat awal perkembangan anak-anak. 5 elemen tersebut adalah:

1) Qudwah (Role Model).
Ibu bapa patut menjadi role model buat anak-anak mereka. Tunjuk dan pamerkan perlakuan, percakapan, tingkah laku, adab dan segalanya yang kita zahirkan dalam kehidupan kita dengan baik. Kerana anak-anak kecil kebiasaannya akan menjadikan ibu bapa mereka sebagai hero dan contoh ikutan mereka.

2) Mulahazah dan Mutaba'ah (Memerhati dan Mengikut).
Setiap masa anak-anak akan sentiasa memerhati tindak tanduk kedua ibubapa atau orang dewasa yang berada di sekeliling mereka. Daripada pemerhatian itulah, sedikit demi sedikit mereka akan mula mengikut apa yang dilakukan oleh orang dewasa terutama orang dewasa yang rapat dengan mereka seperti ibu bapa, abang kakak, guru dan sebagainya.

3) I'tiyad (Kelaziman / Kebiasaan).
Sekiranya situasi ini tidak dikawal dan diawasi, ia akan menjadi satu kelaziman bagi anak-anak yang akhirnya mereka beranggapan bahawa perbuatan orang dewasa itu adalah baik walaupun sebenarnya tidak.

4) al-Thawab wal Iqab (Reward & Punishment)
Setiap tindakan dan perlakuan anak-anak, sekiranya ia baik harus mendapat reward atau ganjaran. ganjaran boleh diberikan dalam pelbagai bentuk seperti kata-kata pujian, hadiah-hadiah tertentu dan sebagainya lagi. hadiah itu tak semestinya sesuatu yang mahal, memadai sesuatu yang dapat menaikkan semangat anak-anak untuk terus berbuat sesuatu yang baik. Dan sekiranya anak-anak melakukan kesalah, boleh dikenakan hukuman ringan atau denda yang seidkit sebanyak dapat engajar anak-anak agar tidak mengulangi kesilapan mereka.

5) Nasihat
Cara terbaik yang wajib dilakukan oleh para ibu bapa ialah sentiasa menasihati anak-anak. Bercakap dengan nada yang bersesuaian dengan usia anak kecil dan mengajar mereka dari sehari ke sehari dalam keadaan tidak formal mahupun sebaliknya. Imam al-Ghazali pernah menukilkan dalam kitabnya 'ayyuha al-aulad', jiwa hendaklah dididik dengan jiwa juga.

Demikianlah 5 elemen penting yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak pada peringkat awal perkembangan mereka. 5 elemen asas ini dikemukakan oleh Imam al-Ghazali dalam kitab karangannya yang terkenal iaitu Ihya Ulumuddin. Berkenaan teknik didikan anak-anak di peringkat awal ini, Ibn Khaldun mengingatkan para pendidik termasuk ibu bapa dan para guru dalam kitabnya al-Muqaddimah: "Sesungguhnya kekerasan dalam mendidik ana-anak akan memberi kesan yang buruk kepada anak-anak. Keadaan ini akan menjadikan mereka berfikiran dan mempunyai jiwa yang sempit, hilang kecerdasan, malas, terbawa-bawa kepada kepada kelakuan negatif seperti berbohong, berkelakuan jahat dan sebagainya.

Mudah-mudah artikel ini sedikit sebanyak dapat memberi ilmu dan panduan buat ibu bapa dalam mendidik anak-anak kalian. Akhirnya sekali, marilah kita sama-sama menonton video ini, yang mengajar kita tentang tips untuk menguruskan anak-anak kecil sambil kita berniaga online atau melakukan kerja-kerja harian yang lain. Bagaimanakah cara untuk kita membiarkan mereka leka dalam dunia mereka tanpa mengganggu urusan dan kerja kita. Jom sama-sama kita tonton!





Tips Urus Anak Sambil Berniaga Online from iReach HD on Vimeo.