Wednesday 14 December 2016

Banyaknya Pintu Rezeki Dari Allah Buat Kita

Mungkin ramai dari kalangan kita yg sering mengeluh, atau tertanya2 dlm diri sendiri..kenapa rezeki aku selalu je tak cukup..kenapa perniagaan aku masih tak berjaya..kenapa kehidupan aku masih susah..sedangkan aku dah bekerja keras..aku buat mcm semua sifu aku ajar..aku kerja keras pagi petang siang malam..kiranya usaha dr segi fizikal tu mmg complete lah. Tapi masih jgk tak "kaya" macam orang lain..masih jgk tak berjaya macam orang lain..



Terkadang kita selalu terlupa bahawa byk lagi amalan2 pembuka rezeki yg kita sering pinggirkan. Kita merasakan usaha keras kita dah cukup utk mendambakan rezeki.dari Allah..tp kita terus lupa tentang amalan rohani yang kita anggap remeh tapi sebenarnya itulah amalan yang menjadi sebab musabab Allah melimpahkan rezeki buat hambaNya.

Tatkala pintu2 rezeki lain telah tertutup, pintu2 ini sentiasa terbuka..cumanya kita sentiasa kena ketuk2nya selalu. Ada bbrp amalan pembuka pintu rezeki yg sering kita lupa..akak nk kongsikan di sini bbrp perkara sbg ingatan buat diri sendiri.dan rakan2 jg..antaranya ialah:

1) Istighfar.
Merupakan salah satu pintu rezeki yg terbesar. Semakin kerap kita beristighfar, semakin hampir pintu rezeki dibuka utk kita. Hadis riwayat Abu Dawud ada menyatakan, Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yg selalu beristighfar, maka Allah akam membuka jalan keluar daripada setiap kesempitan, memberi ketenangan daripada setiap kebimbangan dan memberinya rezeki daripada arah yang tidak disangka-sangka."

2) Luangkan masa untuk ibadah.
Kadang2 kita bekerja keras sampai terlupa utk menjaga masa kita dgn Allah. Ibadah wajib kita buat sambil lewa, apatah lagi ibadah sunat. Dalam sebuah hadis kudsi, Allah berfirman: " wahai anak Adam, luangkanlah masa untuk menyembahku, nescaya Aku akan memenuhi hatimu dgn kekayaan dan Aku akan tutupi kefakiranmu. Jika engkau enggan, maka Aku akan sibukkan hatimu, namun Aku tidak.menutupi kefakiranmu." (Riwayat Ibn Hibban)

3) Menjalinkan Silaturrahim.
Ia bererti kita menjalinkan hubungan silaturrahim dgn orang yg telah atau belum kita kenali. Dlm hal ini, kita mesti bersikap ramah, sopan dan sentiasa bermanis muka. Jangan malu dan segan utk memulakan salam atau menegur terlebih dahulu. Sabda Rasululkah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yg ingin diluaskan rezekinya dan dipanjangkan usianya, maka jalinkanlah silaturrahim." (Riwayat al-Bukhari)

4) Bersedekah atau Infaq pada jalan Allah.
Bab bersedekah ni pun kita sering abaikan..sedangkan bersedekah ini adalah antara pintu utama untuk membawa rezeki melimpah ruah kepada kita. Berilah walau sedikit, insyaAllah akan diganti dengan sesuatu yg lebih banyak. Menurut Riwayat al-Bukhari berkenaan sedekah (infaq) ini, Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hari dua malaikat turun ke bumi, salah satunya berdoa: "Ya Allah, berilah ganti untuk orang yang menginfakkan hartanya." Yang satu lagi berdoa: "Ya Allah, berilah kebinasaan bagi orang yg menyimpan hartanya."

Dalam bab bersedekah ni, akak teringat kata2 al-Marhum Ustaz Dato' Dr. Haron Din.."jangan tunggu kaya baru nak bersedekah.." sbb kadang2 kita ni sgt berkira2 utk memberi..dalam hati terdetik: "duit aku sendiri tak cukup, mcmna nak bersedekah". Dan macam2 lagi la kan.. Betul tak? Dulu2 akak pun kdg2 ada terfikir mcm ni..tp sbnrnya, bersedekah dikala kita sgt memerlukan duit tu lg afdhal. Tak semestinya bersedekah dgn harta, kita menolong org dlm kesusahan pun dikira sedekah.

Pernah tak korang rasa lps bersedekah walau sedikit atau lps korang bantu ringankan beban org lain..tau bg pertolongan pd kwn2 dsbgnya, rezeki korang mcm mudah sgt masuk? Akak sendiri pernah rasa tau..lps bantu org lain, atau sedekah, Allah teruskan gantikan sedekah tu dgn order yg masuk sikit ataupun byk..kdg2 Allah beri rezeki melalui suami atau anak2 kita.

Jom akak nak share 10 tips mudah utk sedekah:

° Bersedekah dgn ikhlas dan jujur kerana Allah.
° Jangan mengungkit atau menyakiti hati penerima.
° Tak perlu fikir nilai pemberian, kecil atau besar.
° Ukirlah senyuman ketika bersedekah.
° Bersedekah ketika kita sendiri sangat memerlukan.
° Sentiasa bersangka baik dgn Allah. Bukan semua balasanNya bersifat cash and carry atau magis.
° Berdoa dan mengharap agar Allah menerima setiap sedekah kita.
° Jangan menangguh2 niat utk bersedekah.
° Ingatlah bhw sedekah blh memadam dosa dan setiap kemurkaan Allah.
° Hiasi setiap amalan dgn bersedekah..contoh sblm solat, ketika berpuasa, ketika sedsng sibuk bekerja dll.

Mudah2an perkongsian ini dpt memberi manfaat buat kita semua dlm mencari rezeki halah dan mendpt redha Allah. Jom sama2 muhasabah diri supaya hidup kita lebih berkat hasil rezeki yg dikurniakan oleh Allah.

Ikhlas,
Al-Faqirah Ila Allah.
#kakjiah

#tsunamishaklee #liveAmazing #shakleeeffect #ejazG3 #OMSGroup #shakleegongbadak