Saturday 13 December 2014

RESEPI DURIAN CREPE SEDAP

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Alhamdulillah..syukur pada Allah kerana diberi kelapangan masa untuk kongsikan dengan para pengunjung semua resepi Durian Crepe yang saya baru buat beberapa hari lepas. Walaupun sebenarnya resepi DC ni dah lama famous tapi baru sekarang tergerak untuk membuatnya.

Sebelum ni saya hanya membeli DC ni dari seorang rakan kat Bintulu ni. Tahun lepas rasanya, terasa untuk membelinya bila saya tengok DC ni dah jadi macam satu fenomena. Sana sini orang pakat cakap sedap. Dan bila saya beli dari kawan tu, terdetik dalam hati; "memang sedap rupanya Durian Crepe ni..".

Tapi sebenarnya rasa dan keenakan DC ni juga bergantung kepada penjual dan orang yang membuatnya. Mungkin juga resepi berlainan yang digunakan menyebabkan rasanya tidak sama. Kadang-kadang kulit terlampau tebal dan durian yang lama mungkin digunakan..menyebabkan rasanya jadi tidak sedap. Saya pernah beli DC tapi bila makan tak sedap pula macam yang kawan saya buat tu. Jadi hati-hati juga waktu nak membeli tu ya sebab takut-takut terkena yang tak sedap.

Baru-baru ni tergerak hati nak mencuba buat sendiri DC dan alhamdulillah resepinya saya dapat dari kawan yang memang pakar buat DC ni. Kalau buat betul-betul ikut resepi ni insyaAllah menjadi dan sedap. Jom kita tengok bahan-bahan dan cara membuatnya.

BAHAN-BAHAN:

(Kulit)

Bahan A
15 gm Tepung Gandum (resepi asal tepung hongkong)
25 gm Tepung Jagung
7 gm Tepung Kastad
12 gm Tepung Ubi Kayu
12 gm Tepung Ubi Kentang
20 gm Gula aising
(Kesemua bahan ini disatukan)

Bahan B
6 biji telur ayam
250 gm air
15 gm Minyak masak
1 sd esen vanilla
Sedikit pewarna kuning

(Inti)
2 cawan Whipping Cream
Isi durian (dilenyekkan)

CARA MEMBUATNYA:

1. Satukan kesemua bahan A.
2. Satukan bahan B dan kacau biar sebati.
3. Campurkan kedua-dua bahan A dan B dan kacau hingga sebati, kemuadian tapiskan bahan tadi.
4. Panaskan non-stick fry pan saiz 16 cm. Untuk pertama kali, sapukan sedikit minyak.
5. Masukkan sesenduk kecil (boleh tengok gambar saiz senduk kecil tu) dan gunakan pemegang fry pan tadi untuk leperkan adunan tadi (seperti dalam gambar).
6. Gunakan api kecil sahaja dan angkat bila dah masak. Sekejab je boleh angkat kulit DC ni. Hati-hati jangan sampai hangus.
7. Buatlah adunan tadi sampai habis. Adunan di atas boleh dapat 45-50 keping kulit DC.
8. Sementara menunggu kulit ni sejuk, keluarkan whipping cream dari peti sejuk. Pastikan whipping cream sentiasa berada dalam peti sejuk.
9. Putar menggunakan mixer dengan kelajuan tinggi sehingga cream tadi mengeras. Untuk tahu cream dah sedia untuk digunakan ialah dengan cara terbalikkan bekas cream dan cream tu tak jatuh. Awas, jangan terlebih putar lak nanti cream mencair.
10. Sedia untuk membalut DC, letakkan cream ikut kesukaan  anda di tengah-tengah kulit tadi. Kemudian letakkan isi durian di atasnya (seperti dalam gambar).
11. Balutlah DC dan susun dalam bekas, kemudian simpan dalam peti sejuk. Rasa Durian Crepe lebih sedap jika dimakan ketika sejuk.

Mungkin nampak rumit sikit untuk buat kulit DC ni. Tapi ia akan jadi mudah jika kita gunakan fry pan yang kena dengan saiz supaya senang nak melenggang / meleperkan kulit. Dan mungkin bagi yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia masakan akan rasa malas nak membuat kulit dan membalut inti pula. Tapi, bila buat sendiri ni rasa puas dan boleh makan banyak mana pun kita nak. Kalau beli faham-faham je lah kan. Harganya pun boleh tahan juga. Bagi suri yang dah biasa memasak, insyaAllah ini tak jadi masalah.

Ok setakat ini dulu perkongsian saya kali ni. Selamat mencuba ya. Jumpa lagi!

Inilah hasil Durian Crepe saya..!
Langkah demi langkah
Whipping Cream yang saya guna
Fry Pan saiz 16cm dan senduk kecil

4 comments:

  1. 40-50 kulit..waaah boleh buat jual tu kak jihah..hehehehe

    ReplyDelete
  2. K Jiha mmg kena byk2 jenis tepung ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..rsnya sbb byk2 tepung supaya x terkoyak waktu nak membalut wlpun nipis..rs pun lain..

      Delete