Friday 5 December 2014

RESEPI KEK LAPIS CHEESE

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali.

Suatu ketika dahulu, saya sangat rajin buat kek lapis cheese ni. Taip-tiap kali raya pasti saya akan buat dan poskan ke kampung mak dan mertua kalau saya tak dapat pulang beraya. Sehinggakan ramai juga pelajar saya yang menempah kek lapis cheese ni untuk di bawa pulang ke kampung halaman.

Tapi, itu cerita beberapa tahun lepas. Masa tu saya sangat suka dan amat teruja membuatnya dan amat gigih menyiapkan tempahan. Lagi pula ketika itu saya mempunyai pembantu rumah. Resepi ini sebenarnya saya dapat daripada seorang kenalan ketika mula-mula sampai ke Bintulu dulu. Mungkin sekitar tahun 2003. Mulanya saya makan kek ni ketika beraya ke rumah beliau dan disebabkan jatuh cinta dengan rasanya, terus saya minta resepi daripada beliau.

Tempahan Kek Lapis Cheese yang dah siap..suatu ketika dulu..


Caranya amat mudah. Tak perlu bakar atau kukus. Hanya masukkan dalam peti sejuk semalaman.

Bahan-bahannya:

350 gm Philadelphia @ Tatura cream cheese
1 tin kecil (tin paling kecil) susu pekat manis
3 packet biskut Saltcheese
Cheddar cheese parut (pilihan~utk hiasan)

Biskut Saltcheese


Cara membuatnya:

1. Putar cream cheese, kemudian masukkan susu pekat. Putar lagi hingga sebati.
2. Lapiskan adunan cheese (+-1 sudu besar) dalam loyang @ bekas..ratakan.
3. Kemudian susun biskut Saltcheese rapat-rapat hingga menutupi adunan cheese.
4. Lapiskan lagi dengan adunan cheese dan selang seli dengan susunan biskut saltcheese.
5. Buat macamni sehingga habis adunan..akhirnya adalah lapisan adunan cheese ya..
6. Akhir sekali, jika suka boleh tabur parutan cheddar cheese atasnya..
7. Masukkan dalam peti sejuk (bahagian atas/beku)..biarkan semalaman dan keluarkan dari tempat beku & biarkan seketikan sebelem dipotong nipis (seperti memotong kek lapis ..kalau nak simpan, letak dalam peti bahagian bawah je, tak perlu simpan di tempat beku lagi

Mudah kan caranya? Ok, setakat ini sahaja perkongsian kali ini. Anda mesti cuba resepi ini ya, peminat cheese pasti menggemarinya.

Sekian, jumpa lagi.


2 comments: