Thursday 4 December 2014

RESEPI EGG MUFFINS

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan salam ceria.

Alhamdulillah, hari ni saya diberi kelapangan masa untuk kongsikan dengan anda semua satu lagi resepi yang saya ambil dari fb minggu lepas. Kebetulan gambar dan resepi egg muffins ni lalu di newsfeed saya, nampak macam sedap dan amat mudah untuk dibuat. Bila saya cek semua bahan-bahan ada di dapur saya, apa lagi petang tu juga saya buat egg muffins ni.

Tapi disebabkan acuan muffin saya tak pasti di mana saya letak gara-gara berpindah rumah baru-baru ni, jadi saya buat menggunakan acuan pizza saiz S. Dan hasil..nyaman gilak bak kata orang Sarawak. Jom kita tengok apa bahan-bahannya.

Egg muffin versi saya
Egg muffins resepi dari fb signaturewedding


BAHAN-BAHANNYA:

(A)
Daun sup/saderi
Bawang besar
Buah tomato
Cili merah @ cili benggala
Cili hijau
Carrot
Daging @ ayam cincang / sosej (jika suka)

(B)
4 biji telur ayam
1/2 cawan susu cair
Mayonaise (jika suka)
Cheese parut
Garam /serbuk lada / serbuk perasa (jika suka)

CARA MEMBUATNYA:

1. Panaskan oven dengan suhu 160 darjaj celsius selama 10 minit.
2. Bahan (A) dipotong dadu atau halus mengikut kesukaan anda.
3. Campurkan semua bahan (B) dan pukul sehingga sebati.
4. Masukkan bahan (A) dalam acuan muffin.
5. Tuangkan adunan (B) telur tadi dalam acuan yang telah diisi bahan-bahan (A) tadi dan tabur cheese di atasnya.
6. Masak dengan api bawah lebih kurang 8 minit dengan suhu 150-160 darjah. Kemudian tukar ke api atas sahaja dengan suhu dan masa yang sama. ( suhu dan masa memasak mengikut keadaan oven masing-masing).
7. Setelah masak, biarkan sejuk seketika..keluarkan dari acuan dan sedia untuk dihidangkan. Boleh juga dimakan dengan sos cili @ sos cili thai.

Tambahan: anda boleh menggunakan apa-apa sahaja bahan yang anda suka sebagai intinya. Boleh juga masukkan mee segera yang telah direbus dan dipotong-potong mengikut citarasa anda.

Mudah kan? Anda mesti cuba buat resepi egg muffin ni. InsyaAllah pasti anak-anak menyukainya. 

Selamat mencuba dan jumpa lagi.