Wednesday 14 January 2015

RESEPI WAFFLE UMMI

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib


Assalamualaikum dan salam ceria buat semua.
Agak lama saya tak kongsikan catatan saya di blog ini..memandangkan kesibukan tugas seharian yang amat membataskan masa saya untuk melakukan pelbagai kerja dalam sehari. Jadi di kesempatan yang ada ini, saya ingin kongsikan resepi waffle yang selalu saya buat untuk anak-anak saya di rumah. Moga resepi ini sedikit sebanyak dapat membantu anda menyediakan makanan yang menyelerakan buat suami dan anak-anak.

Bahan-Bahan:
2 cawan tepung gandum (tepung serbaguna)
1 sudu besar baking powder
3 sudu besar gula pasir/gula halus
1/2 sudu kecil garam
1 3/4 cawan susu cair
2 biji telur
sedikit air kosong (jika perlu sekiranya adunan agak pekat)


Cara-Caranya;

Masukkan kesemuanya ke dalam blender. Putar adunan sehingga sebati dan halus. Biarkan adunan tadi lebih kurang 5 - 10 minit. Setelah itu masukkan ke dalam acuan @ waffle maker dan masak sehingga garing atau setakat mana yang kita inginkan. Saya biasa letak sapuan Nutella atau mentega kacang coklat dan jem strawberi kesukaan anak-anak.

Selamat Mencuba!