Tuesday 19 January 2016

Kenapa Orang Zaman Sekarang Perlu Ambil Suplimen?

Assalamualaikum.

Kali ni akak nak bercerita tentang kepentingan suplimen atau vitamin pula. Maklumlah. akak kan penjual vitamin..mestilah kena sebarkan kebaikan suplimen ni. Ada dalam kalangan kita sekarang bertanya kenapa orang sekarang digalakkan makan suplimen? Orang dulu-dulu tak ada lak makan macam-macam suplimen macam sekarang. 

Pandangan akak senang je, orang dulu-dulu mudah dapatkan makanan segar dan mentah yang bebas daripada pencemaran dan bahan kimia. Kita sekarang memang sangat tyerdedah dengan semua perkara tu. Sebab tu jugalah pelbagai jenis penyakit dan virus baru yang timbul sekarang ni. Suplimen ni bukan untuk mengubat tetapi lebih kepafa untuk mencegah. Jom akak share pandangan yang diberikan oleh group Supermom, group Shaklee under upline akak.


Berikut adalah sebahagian dari penerangan kami di #SupermomShakleeStory



1. Zaman sekarang banyak pencemaran samada yang disengajakan atau tak disengajakan...
Contohnya kualiti kandungan garam galian dalam tanah pada hari ini.... tidak sama seperti zaman dahulu dek kerana hujan asid yang terjadi akibat pencemaran asap kenderaan dan kilang-kilang... Zaman dulu tak ada asap kilang dan pembuangan sisa toksin kat sungai...


2. Zaman sekarang banyak pengubahan genetik dilakukan kepada tumbuhan dan ternakan. Contohnya ayam- ayam yang ada dipasaran kebanyakkannya telah disuntik supaya cepat gemuk dengan matlamat peniaga cepat untung... dan boleh gandakan hasil. Ayam-ayam tersebut juga kurang bergerak dan banyak lemak...dalam lemak nilah dipercayai terdapat banyak punca penyakit.

Tanaman juga menggunakan baja-baja yang mengubah genetik (GMO) contohnya tembikai zaman dulu ada biji..tetapi tembikai zaman sekarang dah diubah genetik supaya tiada biji...apakah anda masih fikir kandungan nutriennya sama seperti makanan zaman dahulu.??

Dan lagi....Tahukah anda untuk memenuhi keperluan vitamin C tubuh seseorang itu, beliau harus makan lebih kurang 10 biji buah oren (zaman sekarang) yang elok!!! Jadi kalau setakat makan sebiji buah oren belum mencukupi...


3. Saya ingat lagi masa zaman saya kecil-kecil dahulu... Buah duiran hanya berbuah setahun sekali... Tapi hari ini kita boleh dapatkan durian hari2!! Sama seperti padi...dulu setahun sekali..sekarang setahun dua kali...mungkin dimasa depan 3 atau 5 kali sebab kecanggihan teknologi.... Persoalan : adakah kandungan nutrien nya sama seperti dahulu???


4. Zaman sekarang orang dah tak hidup cergas seperti orang zaman dahulu. Orang zaman dahulu tak ada internet, mereka bekerja mengeluarkan peluh seperti bekerja di kebun dan banyak menggunakan tenaga. Hari ini kebanyakkan kita kurang bersenam dan banyak habiskan masa menempuh trafik jem. Maka pengambilan Supplemen dapat membantu mengurangkan stress tingkatkan kadar metabolisma, dapat membantu cara kehidupan kita zaman kini agar kekal sihat

.


5. Zaman sekarang kadar stress semakin tinggi. Stress adalah punca utama kepada kebanyakkan penyakit. Kenapa mereka stress? kerana hidup dizaman sekarang adalah jauh lebih sukar. Orang zaman dulu tak ada tanggung loan rumah 30 tahun..orang zaman sekarang hutang keliling pinggang!! mana tak stress?? Pengambilan Supplemen seperti B complex contohnya memang membantu dalam menurunkan kadar stress.


6. Hari ini persaingan adalah jauh lebih sengit berbanding zaman dahulu. Hanya yang terbaik akan dapat survive. Contohnya dalam peperiksaan..kalau zaman dahulu dalam satu kampung hanya seorang dapat masuk universiti...tapi zaman sekarang setakat lulusan universiti belum tentu dapat kerja.. Maka seseorang perlu tingkatkan prestasi diri untuk menonjol dan cemerlang

Dalam acar sukan juga terbukti bahawa pengambilan makanan yang seimbang dan supplemen yang cukup serta baik dapat meningkatkan prestasi atlet. Ramai olahragawan olimpik telah membuktikannya ... malah bekas Atlet terkenal negara Watson Nyambek juga mengakui keperluan Supplemen dalam membantu beliau berprestasi cemerlang. Beliau mengambil Shaklee.

.

7. Ada orang kata makanlah makanan Sunnah. Memang betul makanan sunnah adalah yang terbaik. Walau bagaimanapun kualiti makanan sunnah yang dahulu dan sekarang adalah jauh berbeza. Zaman dahulu makanannya suci tak tercemar seperti yang diterangkan dalam point 1 dan 2 diatas. 

Sebenarnya..Jika di kaji semula...dan di fikir kembali, di dalam supplement juga terdapat kandungan makanan sunnah didalammnya...sebagai contoh labu didalam Nurtiferon Shaklee..

Melainkan makanan Sunnah tersebut kita tanam sendiri atau kita telah pastikan kesuciannya, tidak tercemar, tidak menggunakan baja kimia, kambingnya tidak disuntik dsbnya... maka ia memang adalah yang terbaik... 

Tapi ....Disamping makan makanan sunnah yang lainpun kena ikut sunnah juga....
Contohnya cara makan Rasulullah yang penuh hikmah dan sunnah yang lainnya juga harus diikuti.. seperti makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang... dan sebagainya. 

Walau bagaimanapun ia tak bermakna bahawa pengambilan supplement tidak penting untuk orang zaman ini.


8. Seperti sabda Rasulullah "Antum A'lamu Biumuri dunyakum" (Kamu Lebih Tahu Mengenai Urusan Duniamu.) -Hadith Riwayat At Thabarani..

Maka kita harus trus mengkaji, pelajari dan membuat pertimbangan sebaiknya apa perlu kita lakukan apabila berhadapan dengan ujian hakikat kehidupan pada masa kini. Pilihlah apa yang terbaik buat diri dan keluarga.. dan janganlah saling merendahkan pandangan orang lain. kita sama-sama cari yang terbaik

Hari ini ramai cendiakawan bidang kesihatan dan doktor-doktor yang telah ubah tanggapan dan mereka kini menyarankan pengambilan Supplemen. Mereka sedar bahawa Pencegahan dan Perawatan adalah dua perkra berbeza. Menjaga keihatan adalah berbeza dengan pengubatan penyakit.

Mereka sedar Supplement bukan ubat.

Jadilah seperti mereka.

Credit to #supermomshakleestory
Video credit to RED COMEL TV