Sunday 23 August 2015

Tamat Sudah Cuti Bersalin 3 Bulan

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum.

Esok saya akan memulakan tugas setelah bercuti 3 bulan selepas melahirkan anak ke-6 yang diberi nama Nurul Huda Imaani, pada 25 Mei yang lalu. Pelbagai perasaan yang menyelubungi lubuk hati ini..macam-macam perkara yang difikirkan terutamanya keadaan Huda yang bakal ditinggalkan di rumah pengasuh mulai esok. Alhamdulillah juga saya sudah mula menghantar anak ke-5 saya (Nurul Hanis Sofiyya) yang berusia 3 tahun ke taska sejak awal Ogos memandangkan sepanjang saya berpantang Hanis setia menemani saya di rumah. Bukannya apa, risau juga lama-lama tinggal degan ummi, taknak pula dia ke taska. Tapi, masa saya hantarnya ke taska awal Ogos lalu, bagus pula dia. Tak menangis pun waktu ditinggalkan ummi.

Hanis & Huda
Bab kakak dah selesai, sekarang ni risaukan adik. Maklumlah tak pernah lagi tinggalkan dengan orang lain, susu pun pernah sekali dua je beri susu perahan dalam botol sebab nak cuba puting susu serasi tak dengan Huda. Alhamdulillah setelah 4 kali bertukar botol dan puting akhirnya Huda serasi dengan botol dan puting susu MAM. Dan sebagai persediaan, saya sudah mengepam susu ibu sebagai stok untuk Huda sejak sebulan berpantang lagi. Kerana saya berazam untuk menyusukan Huda dengan susu ibu sehingga berusia 2 tahun, sebagaimana kakak dan abangnya sebelum ini.

Walaupun berpantang bersendirian setelah seminggu lebih dijaga mak dan mak mertua, alhamdulillah proses berpantang saya berjalan dengan lancar. Badan pun rasa cepat sihat dan luka akibat pembedahan cepat sembuh. Setelah mak dan mak mertua pulang, saya mula memasak dan membuat kerja-kerja ringan dengan bantuan suami dan anak-anak. Sementelaah pula berpantang dalam bulan puasa, kena lah masak juadah untuk suami dan anak-anak berbuka dan bersahur. Tapi saya sangat bersyukur kerana suami terutamanya amat membantu saya dalam melakukan kerja-kerja rumah dan uruskan hal anak-anak.

Berpantang kali ini, saya masih setia mengamalkan Set Berpantang Shaklee sebagaimana ketika berpantangkan Hanis dulu. Begitu juga dengan Set Kehamilan. Alhamdulillah vitamin-vitamin Shaklee amat serasi dengan saya. Maklumlah saya ni dah banyak kali bersalin dan pernah merasa berpantang dengan set berpatang lain tapi Shaklee memang terbaik. Luka saya cepat sembuh dan badan terasa sihat serta susu ibu pun banyak. Sehinggakan ramai kawan-kawan tidak percaya bahawa saya ni bersalin secara pembedahan. Kepada ibu-ibu yang bakal hamil dan melahirkan, saya sangat sarankan anda mengambil Set Kehamilan dan Berpantang Shaklee. Jika nak tahu lebih lanjut, anda boleh hubungi saya di talian 013-4517098.

Nurul Huda Imaani

Saya amat berharap Huda akan baik-baik saja dan serasi dengan pengasuh serta botol susu yang akan diberikan padanya esok. Sungguhpun begitu, saya taklah terlalu risau sangat sebab rumah pengasuh masih dalam kawasan kampus UPM Bintulu, jadi jika ada apa-apa kecemasan saya dapat bersegera ke sana. Memang inilah antara dilema ibu-ibu bekerjaya setelah habis tempoh berpantang kan? Namun, walaupun apa pun, kita mesti kuat dan banyakkan berdoa semoga Allah memelihara anak dan ahli keluarga kita dalam pada kita sedang bekerja demi mencari rezeki yang halal.

Sekian dulu perkongsian saya kali ini. Sehingga bertemu lagi. Wassalam.