Friday 21 August 2015

Majlis Tahnik Sempena MABIC 2015

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum semua. Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menulis lagi di ruangan ini.

Pada Ahad lepas, telah diadakan Majlis Mahabbah Aidilfitri Bintulu Iqra Centre (MABIC) di Masjid Darul Hidayah, Kidurong, Bintulu. Ia diadakan setiap tahun bagi mendekatkan masyarakat dengan aktiviti BIC, sebuah NGO yang menjalankan aktiviti pendidikan, dakwah dan keagamaan. Pelbagai jenis makanan disediakan oleh para AJK untuk dihidangkan kepada para pengunjung.

Pada majlis itu juga, para pelajar Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Bintulu (SRIITIZ) telah membuat beberapa persembahan untuk para tetamu yang hadir. Antaranya persembahan hafazan dan nasyid. Turut mengadakan persembahan ialah para pelajar Institut Tahfiz Bintulu (ITB) yang menyampai qasidah.

Dalam kesempatan itu juga, pihak AJK MABIC turut mengadakan Majlis Tahnik terbuka kepada semua anak-anak kecil yang berminat. Ia diadakan sempena kehadiran Dato' Tuan Guru Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ustaz Rosli Jabar (Mudir Maahad Tahfiz di Pahang) yang kebetulan mempunyai aturcara dan program di Bintulu. Tahnik juga disebut sebagai 'belah mulut', "basahkan mulut" @ "maniskan mulut" disunatkan dibuat pada hari ke7 anak itu lahir. Ia dijalankan dengan menggunakan kurma dan air zam zam yang disuap sedikit ke mulut bayi. Mudah-mudahan anak-anak yang telibat akan menjadi seorang insan yang soleh dan solehah suatu hari nanti.

Berikut adalah gambar-gambar sewaktu Huda ditahnik oleh Tuan Guru TITM untuk dikongsikan dengan anda semua.



Sekian dulu coretan ringkas dari saya. Sehingga berjumpa lagi..