Wednesday 19 August 2015

Resepi Cucur Makaroni Dengan Bebola Ayam

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali. Didoakan semoga anda semua sentiasa berada dalam rahmat Allah.

Kadang-kadang sebagai ibu pasti kita sering terfikir apakah menu yang akan kita masak untuk suami dan anak setiap hari kan? Risau kalau-kalau orang-orang yang kita sayangi ni merasa bosan pula asyik makan masakan yang sama je..macam tu juga dengan saya. Hari-hari otak mesti berfikir nak masak apa. Sebab tu orang cakap ibu ni kena kreatif waktu di dapur. Kreatif mengolah resepi sedia ada menjadi sesuatu yang berlainan tapi sedap.

Pada suatu petang, disebabkan ligatnya otak berfikir pasal menu untuk minum petang, maka terhasillah cucur makaroni dengan bebola ayam ini. Kebetulan baki makaroni yang siap direbus hari sebelumnya masih elok tersimpan dalam peti sejuk dan bila dibelek-belek, ada pula bebola ayam dalam deep freezer. Bila dah digoreng, sedap pula rasanya. Ok, jom saya kongsikan resepinya.

Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
2 cawan makaroni (siap rebus)
Air secukupnya (boleh dimasukkan sedikit demi sedikit)
1 biji telur
Sayur kuchai/carrot/daun bawang (apa-apa sayur ikut kegemaran anda)
Beberapa ketul bebola ayam (dipotong dadu @ mengikut kesukaan anda.
Garam secukup rasa.

Cara membuatnya:
1) Campurkan kesemua bahan tadi, gaul hingga sebati. Anggaran adunan seperti nak buat cucur udang/jemput pisang. Jangan terlampau lembik ya.
2) Dengan menggunakan sudu, gorengkan cucur dalam minyak yang panas sehingga masak.
3) Hidangkan ketika panas dan boleh dimakan bersama sos cili.

Nampak macam tak ada beza dengan cucur udangkan? Senang je nak buat..puan-puan semua mesti cuba untuk nampakkan kelainan. Bukan apa, kadang-kadang ada baki makaroni atau seumpamanya tu jangan dibuang pula. Rasanya memang umphh la! Selamat mencuba ya.

Ok jumpa lagi..