Saturday 1 August 2015

Resepi Kek Marble Gebu

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum. Didoakan anda berada dalam rahmat Allah SWT.

Saya nak kongsikan dengan anda semua resepi kek marble yang baru saya buat malam tadi. Kek ni adalah untuk jamuan raya di sekolah anak-anak saya. Mudah sikit saya kongsikan di sini, boleh juga saya jadikan rujukan di kemudian hari.

Bahan-Bahannya:

• 250 gram mentega
• 190 gram gula halus/castor
• 290 gram tepung gandum
• 1 sudu kecil baking powder
• 2 sudu kecil soda bikarbonat
• 4 biji telur ayam
• 4 sudu susu cair / susu segar
• 1 sudu esen vanilla
• Pewarna mengikut kegemaran anda

Cara Membuatnya:

1) Putar mentega dan gula kastor sehingga gebu.
2) Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
3) Masukkan telur satu persatu sambil adunan diputar.
4) Masukkan tepung yang telah diayak bersama baking soda dan baking powder kemudian putar lagi.
5) Kemudian masukkan susu cair dan putar hingga sebati.
6) Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan mengikut kegemaran anda.
7) Sementara itu, panaskan oven pada suhu 175-180 darjah selsius selama 10 minit.
8) Sendukkan 3 adunan tadi berselang selikan warna-warnanya ke dalam loyang yang telah dialas dengan kertas minyak dan lorekkan mengikut kegemaran anda menggunakan lidi.
9) Akhir sekali bakar dengan suhu 180 selama 45 minit atau hingga masak.

Selamat mencuba!