Wednesday 17 October 2018

6 Bahaya Stres dan Cara Atasinya Dengan Mudah dan Selamat

Sekarang ni ramai sangat rakyat Malaysia yang alami tekanan atau stres. Tahukah anda apakah bahaya stres? Apakah yang akan terjadi jika stres dibiarkan berlarutan? Nak tahu cara atasi stres dengan selamat? InsyaAllah dalam artikel ni akan saya kongsikan bahaya stres dan cara atasinya dengan selamat.




Menurut Penaung Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) Tan Sri Lee Lam Thye, menjelang tahun 2020 dijangka makin ramai rakyat Malaysia mengalami masalah stres akibat tekanan kerja dan keluarga. Stres atau depresi bakal menjadi penyakit kesihatan mental utama bagi rakyat Malaysia.


Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan pada tahun lepas menujukkan 29 peratus rakyat Malaysia mengalami depresi atau stres dan gangguan kecelaruan berbanding 12 peratus pada 2011. Kajian oleh pakar berhubung kadar stres dalam kalangan rakyat Malaysia menunjukkan berlaku peningkatan sebanyak 50 peratus pesakit depresi dari 2011 sehingga  2015.


Adakah Stres Ini Bahaya?

Mungkin ramai yang beranggapan stres ini hanyalah masalah kecil tetapi sebenarnya ia membawa bahaya yang lebih besar jika tidak di tangani dengan baik. Sehinggakan dalam keadaan atau situasi tertentu ia boleh membawa maut.

Jom kita tengok 6 bahaya stres yang boleh dihadapi oleh seseorang:

1. Sakit Kepala Yang Teruk

Orang yang menghadapi masalah stres akan mengalami sakit kepala yang bersangatan sehingga membawa ke leher.

2. Penyakit Jantung




Stres juga boleh mengganggu sistem arteri dalam badan kita yang mana ia boleh membawa kepada penyakit jantung. Jika tidak dikawal, ia mempunyai risiko untuk menghidapi denyutan jantung tidak normal, masalah darah beku, arteri mengeras, serangan jantung mengejut dan lain-lain penyakit pun akan meningkat.

3. Mengganggu Sistem Penghadaman dan Ketidakselesaan pada perut


Stress yang kronik akan mengganggu sistem penghadaman kita. Akibat daripada ini, kita akan menghadapi simptom-simptom seperti makanan susah untuk dihadam, mual, perut berangin, cirit-birit atau sembelit. Sekiranya kita menghadapi simptom seperti ini, pastinya akan mengurangkan kualiti hidup kita dan keluarga.

4. Sistem Imun Menjadi Lemah

Stres yang tidak dikawal boleh mengakibatkan sistem imun badan menjadi lemah. Ini akan menyebabkan badan mudah dijangkiti penyakit. Stres yang berlarutan akan memperlahankan proses penyembuhan luka serta menyebabkan penyakit kulit yang teruk.

5. Insomnia

Stres juga dapat membuat seseorang mengalami susah tidur (insomnia). Insomnia boleh menyebabkan seseorang susah untuk tidur atau hanya dapat tidur sekejab dan telah menyebabkan kualiti tidur makin berkurangan.

Seseorang yang mengalami imsomnia, akan menyebabkan badan menjadi lemah dan kurang segar. Daya konsentrasi dan kemampuan berfikir pun ikut terpengaruh. Insomnia yang diakibatkan stres membuat seseorang mengalami hipertensi, kelainan jantung dan penyakit kencing manis. 

6. Mudah lupa dan hilang tumpuan.

Seseorang yang mengalami stres juga boleh menyebabkan beliau menjadi seorang yang mudah lupa dan hilang konsentrasi. Disebabkan tekanan yang beliau hadapi boleh menjadikan beliau sering terlupa dan hilang tumpuan terhadap pekerjaannya. 


Bagaimana B Complex dapat membantu mengatasi stres?

B Complex Shaklee mengandungi 8 Vitamin B iaitu Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3, Vitamin B5, Vitamin B6, Vitamin B12; asid folik dan 100% Biotin. Fungsi setiap satunya adalah seperti berikut:



Vitamin B1~ mengurangkan kelesuan, keresahan, mempertingkatkan kecerdasan mental, melancarkan peredaran darah, meningkatkan stamina badan, menyihatkan sistem pencernaan dan memperbaiki metabolisma.


Vitamin B2~ mengurangkan keletihan mata, katarak, jangkitan lidah, membantu mengaktifkan vitamin B6 dan asid folik.


Vitamin B3~ mengurangkan pengaliran kolestrol di dalam darah, memperbaiki kesihatan kulit, rambut, sistem pencernaan dan mengelakkan depresi.

Vitamin B5~mengurangkan stress fizikal dan mental, membantu mengurangkan penuaan pramatang.

Vitamin B6~ penting dalam proses asid amino, mengawal serotonin di dalam otak (ketidakseimbangan menyebabkan depresi), mengurangkan senggugut, menenangkan emosi, mengurangkan kekejangan otot dan sebagainya.

Vitamin B12~ meningkatkan selera makan, memperbaiki tindak balas saraf, mengelakkan anemia, keletihan, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, fokus dan keupayaan seksual.

Biotin~ membantu B Complex menjadi lebih efektif, mengurangkan rabun, rambut beruban, eczema dan keradangan kulit.

Asid Folik~ kesihatan fetus, kurang risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, stres, ulser mulut dan sebagainya.



Jika anda salah seorang yang mengalami masalah tekanan @ stres, boleh cuba amalkan B Complex Shaklee ini. Bagaimana cara nak membelinya? Ada dua cara:

1) Anda boleh terus membeli secara online dengan klik di link ini:





atau

2) Boleh hubungi saya di talian 0134517098 melalui wassap atau call.





Untuk sebarang pertanyaan lain mengenai produk Shaklee, pembelian, keahlian, tips dan harga istimewa, boleh berhubung dengan saya melalui medium berikut:





  PM di FB: Najihah Abdul Mutalib

  Blog: http://najihahabdulmutalib.blogspot.my/

  Emel: najihah.abdul.mutalib@gmail.com

 ðŸ“  Sms/whatsApp: 016-8867098 | 013-4517098

 COD: Kawasan Sekitar Gong Badak, Kuala Terengganu




 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































 ✎ PM di FB: Najihah Abdul Mutalib ✒ Blog: http://najihahabdulmutalib.blogspot.my/ ✉ Emel: najihah.abdul.mutalib@

.com 📠 Sms/whatsApp: 016-8867098 | 013-4517098 COD: Kawasan Sekitar Gong Badak, Kuala Terengganu * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.