Tuesday 3 January 2017

Kaitan Vivix Dengan Telomeres Manusia

Mesti ramai yang tak pernah dengar perkataan ni kan? Kecualilah orang2 yang pakar dalam bidang biologi dan DNA mesti tahu pasal telomeres ni.

Akak pun sebelum ni memang tak tahu dan tak pernah dengar pun pasal telomeres ni. Alhamdulillah asbab buat biz Shaklee ni, macam2 ilmu baru lak yang dapat akak belajar. Walaupun tak masuk kelas Bio tapi ilmu ni akak dapat berdasarkan pembacaan dari semasa ke semasa. Maklumlah nak jadi Pengedar Shaklee Pro ni, tak boleh main hentam je kan consult customer, kena ada ilmu jugak.

sumber: carian google


Ok, jom akak citer sikit tentang telomeres dan kaitannya dengan Vivx Shaklee. Ini pun berdasarkan pembacaan akak ya. Jadi mungkin pengetahuan sedikit terbatas lah, apa pun akak dengan senang hatinya nak kongsikan ilmu baru yang akak dapat ni dengan korang.

Telomeres adalah bahagian penting dalam sel-sel tubuh manusia yang amat memberi kesan kepada proses pemendekan sesuatu sel itu. Ia ibarat 'cap' atau tudung yang menjaga sel-sel DNA kita. Senang nak bagi gambaran, korang cuba bayangkan tali kasut kan, hujung tali kasut tu ada mcm cap yang nak halang supaya tali kasut tu jadi berpecah dan bercabang. Jadi, telomeres ini seolah-olah cap di hujung tali kasut (sel dna) yang nak jaga sel dna kita dari rosak dengan cepat.

sumber: carian google


Cer korang tengok gambar ilustrasi no 2 tu kan, nampak tak sikit2 gambaran macam tali kasut yang akak citerkan tadi? Cap hitam yang hujung tu lah dikenali sebagai telomeres, yang protect sel-sel yang membentuk kromosom dalam tubuh kita. Itu sebab penting untuk kita jaga telomeres ni.

Telomeres boleh memendek akibat penuaan dan serangan radikal bebas dan kemudiannya terus rosak dan sel akan mati. Apabila sel telah mati dan tiada sel baru yang terbina, kita akan mudah mendapat penyakit terutamanya yang berkaitan dengan penuaan dan serangan radikal bebas seperti serangan jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis, KANSER dan banyak lagi penyakit kronik lain.



Jadi, apa kaitan Vivix Shaklee dengan telomeres ni? Korang nampak tak apa yang tertulis pada kotak Vivix dalam gambar ketiga tu? Pengamal Vivix dalam jangka masa yang panjang, dapat memanjangkan lagi telomeres kita. "Dalam satu ujian klinikal awal, pengguna vivix akan mengalami pemendekan telomere 40% lebih perlahan berbanding dengan mereka yang dalam kumpulan yang sihat dan tiada apa-apa penyakit."

Sebab tu kita amat disaranakan minum VIVIX untuk bantu menjaga hujung sel. Kajian membuktikan keupayaan VIVIX memanjangkan telomeres. Hujung sel (caps/Telomeres) yang panjang akan sentiasa menjaga sel dari rosak. Bila sel tak rosak atau mati, InsyaAllah badan terlindung dari penyakit-penyakit berbahaya dan kita dapat melalui proses penuaan yang sihat.
Sebenarnya kajian berkaitan Vivix dan telomeres ni telah dijalankan oleh Dr Elizabeth Blackburn (penerima ANUGERAH NOBEL 2009) dan hasil kajiannya (Shaklee landmarks study) boleh di lihat di link ini https://www.legacyofhealth1.com/401/login.php….



Jadi korang nampak tak impact positif Vivix terhadap sel DNA kita? Bulan ni promo Vivix tau, sape yang belum cuba boleh lah cuba waktu tgh promo ni. Beli 6 botol percuma 1 botol dan akan dapat pelbagai manfaat lagi atau korang juga boleh dapat less 5% klu beli twin pack dan automatik akan dapat keahlian percuma dan cash back lbh kurang RM36. Kalau korang nak beli secara online, boleh klik butang order kat bawah ya.



Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, pembelian, keahlian, tips dan harga istimewa, boleh berhubung dengan saya melalui medium berikut:



 ✎ PM di FB: Najihah Abdul Mutalib
 ✒ Blog: http://najihahabdulmutalib.blogspot.my/
 ✉ Emel: najihah.abdul.mutalib@gmail.com
 ðŸ“  Sms/whatsApp: 016-8867098 | 013-4517098
 COD: Kawasan Sekitar Gong Badak, Kuala Terengganu


 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.