Sunday 20 September 2015

Aktiviti Anak-Anak di Pesta Gudi Sarawak 2015

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib


Assalamualaikum..

Setiap tahun pasti akan berlangsung Pesta Gudi atau Pesta Layang-Layang peringkat negeri Sarawak di Bintulu. Dan selalunya akan diikuti dengan Borneo International Kite Festival pada minggu berikutnya. Ia merupakan acara tahunan yang mendapat sambutan masyarakat tempatan dan juga antarabangsa.

Pada tahun ini, Pesta Gudi Sarawak berlangsung selama 2 hari iaitu pada 19-20 September 2015 (Sabtu & Ahad). Selain daripada pertunjukan layang-layang, pelbagai acara lain diatur sepanjang pesta ini berlangsung. Antaranya pameran badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan, jualan oleh pengusaha tempatan, aktiviti untuk kanak-kanak, pertandingan sukan dan lain-lain lagi.

Pada tahun ini, anak saya Haziq dan Husna turut menyertai pertandingan mewarna yang berlangsung kelmarin (Sabtu). Seramai hampir 250 orang kanak-kanak telah menyertai pertandingan tersebut. Walaupun tidak memenangi sebarang tempat tapi sekurang-kurangnya dapat mengasah bakat dan mendedahkan anak-anak dengan suasana pertandingan. Lagi pula, anak-anak memang suka menyertai pertandingan mewarna yang dianjurkan di Bintulu. Dan setiap penyertaan pula telah diberikan goody bag oleh pihak penganjur.

Berikut saya kongsikan gambar-gambar sewaktu kami berada di sana kelmarin.
Peserta yang mengambil bahagian
Suasana sewaktu pertandingan mewarna
Bang Long Haziq tekun mewarna
Kak Ngah Husna (Kiri) bersama rakan sekolah yang turut sertai pertandingan mewarna
Bergambar dengan maskot Pesta Gudi
Minion & Tiger