Wednesday 8 October 2014

PENGORBANAN SATU KEMESTIAN

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Rasanya tidak terlalu lewat untuk saya ucapkan Selamat Hari Raya Korban buat semua muslimin dan muslimat yang berkunjung ke blog saya ini. Alhamdulillah, tahun ini saya berkesempatan juga untuk menunaikan ibadah korban di kelolaan Jawatankuasa Pusat Islam UPM Kampus Bintulu Sarawak. Saban tahun kami di UPM Kampus Bintulu pasti melaksanakan program ibadah korban dan penyertaan selalunya terbuka kepada staf UPM sendiri.

Ibadah korban di Pusat Sembelihan UPM Kampus Bintulu.
Sebagaimana yang kita semua sedia maklum, ibadah korban yang dituntut supaya kita melakukannya adalah sebagai memperingati kisah pengorbanan agung keluarga Nabi Ismail sebagai seorang bapa, yang dengan ikhlas hati merelakan anak baginda Nabi Ibrahim di korbankan atas perintah Allah. Begitu juga dengan pengorbanan dan ketaatan isteri baginda Siti Hajar yang menurut perintah Allah dan suami.

Pengajaran daripada kisah pengorbanan ini menunjukkan kepada kita bahawa setiap orang di dunia ini perlu berkorban untuk mendapatkan keredhaan Allah. Perlu berkorban untuk mendapat sesuatu yang lebih baik.

Sebagai ibubapa, ada pengorbanan yang perlu dilakukan untuk melahirkan keluarga yang sakinah. Pengorbanan seorang suami diperlukan untuk membahagiakan isteri dan anak-anaknya. Seorang isteri perlu berkorban untuk melihat suami dan anak-anaknya hidup ceria. Juga pengorbanan seorang anak amat diperlukan untuk membahagiakan kedua orang tuanya.

Jika dilihat dari konteks lainnya, semua orang sebenarnya perlu berkorban dalam hidup mereka. Jila mereka mengatakan mereka ingin berjaya, mereka perlu berkorban masa dan tenaga demi mencapai kejaya mereka itu. Jika seorang pelajar bertekad untuk lulus cemerlang dalam peperiksaannya, maka dia perlu berkorban dalam banyak perkara untuk mencapai kejayaannya itu. Mungkin dia kena korbannya masa hujung minggunya untuk lakukan pelbagai tugasan yang diberi..

Jadi, sememangnya pengorbanan itu merupakan satu kemestian dalam hidup seseorang. Jika dia inginkan kehidupan yang lebih baik, maka dia perlu berkorban untuk mencapai keinginannya itu. Dan pengorbanan itu pula perlu dilihat dalam pelbagai aspek supaya segala apa yang kita impikan akan tercapai dengan izin Allah jua.

Akhir kata, Salam AidilAdha dari saya sekeluarga...! Sehingga bertemu lagi..

Bergambar dengan anak-anak usai solat AidilAdha.