Sunday 25 May 2014

RESEPI FLORENTINE

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan salam bahagia. Ingin saya kongsikan dengan rakan-rakan semua resepi Florentine yang saya ambil dari sebuah majalah baru-baru ini. Sebelum ini saya memang suka makan florentine ni tapi saya tempah dari seorang kenalan di sini. Tapi lepas beberapa kali saya buat tempahan, terfikir pula hendak mencuba sendiri buat kuih ni. Sebab bila tengok resepinya mudah sangat. Jadi hari Sabtu lepas terus saya pergi ke kedai menjual bahan-bahan bakeri dan bertekad untuk mencuba buat kuih ini. Alhamdulillah menjadi percubaan pertama saya. Di sini saya ingin kongsikan resepi dan cara membuatnya.

BAHAN-BAHANNYA:

100 gm serbuk Florentine
180 gm hirisan badam 
10 gm kuaci hijau
10 gm kuaci putih
Sedikit bijan hitam
Sedikit bijan putih

Langkah demi langkah.

CARA-CARA MEMBUATNYA:

1. Campur semua bahan kekacang.
2. Masukkan serbuk florentine dan gaul (tinggalkan sedikit serbuk florentine untuk tabur atas kekacang).
3. Ratakan atas dulang 'non-stick'.
4. Tabur dan ratakan lebihan serbuk florentine atas campuran kekacang yang telah diratakan tadi.
5. Panaskan oven dengan suhu 160 darjah celcius selama 10 minit. Bakar florentine selama lebih kurang 15 minit atau sehingga masak (bergantung jenis oven).
6. Setelah masak,  potong bentuk segi empat tepat ketika masih panas. 

Siap dipotong.


Sedia untuk di makan. Selamat mencuba!