Wednesday 7 May 2014

BERANILAH UNTUK BERIMPIAN BESAR

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Carian Google



Imam Hassa al-Banna pernah menegaskan: " Kenyataan hari ni adalah hasil impian semalam dan kenyataan hari esok adalah hasil impian hari ini.."

Semua manusia berhak untuk mempunyai impian besar. Tiada siapa yang boleh menghalang seseorang itu memasang impiannya. Dan tidak menjadi kesalahan pun kalau kita hendak memasang impian. Tak perlukan duit pun. Hanya perlu berimpian dan usaha ke arah mencapai impian yang kita tanam itu. Impian ini sebenarnya merupakan satu ransangan kepada kita untuk terus berjaya. Impian hebat yang kita lakar dan ucapkan merupakan satu #self_talk yang positif utk diri kita. Merupakan satu doa jika sentiasa kita ucapkan setiap masa. Merupakan satu niat baik yang tertanam dalam hati dan minda kita. Dan insyaAllah sesuatu niat yang baik pasti Allah beri kesudahan yang baik juga jika disusuli dengan tindakan yang baik selepasnya.

Ada banyak kisah sebenarnya mengenai kesan impian besar yang sentiasa kita sebut dan niatkan. Satu kisah berkait dengan Imam Besar Masjidil Haram, Syeikh Abdurrahman as-Sudaisi. Dikisahkan bahawa sejak kecil ibu Syeikh As-Sudais telah menanam impian besar supaya anaknya menjadi Imam Besar Masjidil Haram suatu hari nanti. Dan setiap kali bersama anaknya as-Sudais, pasti ibu ini akan menyebut: "Nak, belajar rajin2, suatu hari nanti kau akan menjadi Imam Besar Masjidil Haram", "Nak, hafallah al-Quran dengan baik kerana suatu hari nanti kau akan jadi Imam Besar Masjidil Haram".."Nak, suatu hari nanti kau pasti akan menjadi Imam Besar Masjidil Haram". Kerana impian besar ibunya yang sentiasa disebut-sebut dan diulang-ulan ini, akhirnya Syeikh Abdurrahman As-Sudaisi menjadi Imam Besar Masjidil Haram yang disegani di seluruh dunia.

Ada lagi satu kisah tentang seorang sahabat Rasulullah yang memasang impian untuk mati Syahid di medan perang dengan panah tertikam di lehernya. Beliau mengkhabarkan impian besar itu kepada Baginda Rasulullah. Dan apabila tiba saat peperangan berlaku, sahabat berkenaan betul-betul mati syahid dengan panah tertikam di leher tempat yang beliau khabarkan kepada Rasulullah. Lihatlah betapa hebatnya penangan kita mempunyai IMPIAN BESAR! Impian kita adalah niat dan doa kita. Jom sama-sama kita melakar impian dan menyebutnya sentiasa..mudah-mudahanan kita semua BERANI UNTUK BERIMPIAN BESAR!

Salam kasih sayang daripada saya, semoga bertemu di coretan lain.