Tuesday 10 March 2015

RESEPI MUFFIN PISANG COKLAT GEBU YANG MESTI ANDA BUAT

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali.

Entri kali ni saya nak kongsikan dengan para pengunjung semua resepi Muffin Pisang Coklat yang sangat mudah untuk membuatnya. Sesiapa yang tak ada oven pun boleh buat sebab resepi ni hanya menggunakan periuk pengukus. Teksturnya sangat gebu dan lembut. Anak-anak saya pun sukakan muffin ni.

Nak memasak ni kadang-kadang kena pandai olah mengolah resepi sedia ada. Orang kata kena kreatif juga di dapur. Resepi ni macam biasa saya olah dari buku resepi yang saya ada. Sebelum ni dah pernah buat ikut resepi buku tapi rasanya agak manis, jadi saya kurangkan sikit gulanya. Masa menyediakan adunan resepi ni kejab je dan masa memasak pun tak lama. Jom kita tengok bahan-bahan dan cara membuatnya.



Bahan-Bahannya:

BAHAN A
1 cawan pisang masak yang dah dilenyek. Boleh menggunakan sebarang jenis pisang. Biasanya pisang emas. Tapi saya buat ikut baki pisang yang ada di rumah. Kali ni saya guna pisang awak (orang Kedah sebut), pisang yang dibuat goreng pisang tu.
1 cawan minyak masak.
3/4 cawan gula halus / gula kastor.
2 biji telur

BAHAN B (Diayak bersama)
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Cara Membuatnya:
1. Masukkan kesemua Bahan A ke dalam mesin pengisar, kisar beberapa ketika hingga sebati.
2. Dalam bekas lain, masukkan Bahan B yang telah diayak tadi.
3. Kemudian tuang Bahan A ke dalam bekas Bahan B dan kacau hingga sebati dan tiada ketul-ketul.
4. Sementara itu, panaskan periuk kukusan.
5. Masukkan adunan dalam acuan. Kukus selama 20-30 minit atau sehingga masak. Pastikan air betul-betul menggelegak.

Anda semua mesti mencuba resepi ni. Sangat sedap, gebu dan lembut hinggakan anak saya yang tak suka pisang pun kata sedap. Anda boleh guna kreativiti anda untuk masukkan bahan tambahan seperti coklat rice dan sebagainya. Maaf saya punya muffin bentuknya kurang elok sebab tadi tercari-cari acuan tak jumpa. Akhirnya pakai je cawan utk buat kek cawan sebab tu dia jadi mengembang sebab cawan kertas.

Selamat mencuba resepi saya kali ni. Saya amat alu-alukan komen anda jika terdapat sebarang pertanyaan yang ingin dikemukakan atau ingin kongsikan hasil masakan yang telah anda cuba terutamanya dari blog ini.

Sekian, sehingga bertemu lagi. Bye bye..