Tuesday 25 November 2014

MERAIKAN KEJAYAAN ANAK-ANAK

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib

Alhamdulillah, tahun ini sekali lagi saya berkesempatan menghadiri Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan SK Agama Majlis Islam Sarawak Bintulu seperti tahun-tahun sebelum ini. Ketiga-tiga orang anak saya yang bersekolah rendah belajar di sekolah ini.

Apa yang sedikit istimewa tentang sekolah ini ialah, kemasukan murid-muridnya adalah melalui ujian bertulis dan hanya pelajar yang berjaya dalam sesi ujian tersebut sahaja yang terpilih untuk belajar di sini. SK Agama MIS Bintulu juga merupakan salah sebuah Sekolah Kluster Kecemerlangan Fasa 7.
Tahun ini, anak kembar saya Nurul Husna telah berjaya menerima 4 anugerah iaitu Tempat Pertama dalam kelas dan 3 hadiah terbaik dalam mata pelajaran. Saya berharap anugerah ini akan menjadi pendorong kepada Husna untuk terus berusaha dan berjaya serta memberikan semangat kepada anak-anak yang lain untuk lebih berusaha dalam pelajaran.

Sebagai ibu bapa, sudah tentunya kita mahukan anak kita berjaya dalam hidup. Namun jika anak-anak tidak menunjukkan prestasi yang baik dalam pelajaran, jangan terus menghukum mereka dan mengeluarlan kata-kata yang tidak baik kepada mereka. Semua itu hanya akan menjatuh serta melemahkan semangat mereka. Tugas kita adalah memberi tunjuk ajar kepada anak-anak sehingga mereka berjaya menjadi insan yang berguna untuk agama, bangsa dan negara.

Sekian dulu perkongsian saya kali ini. Sehingga bertemu lagi di lain waktu.

Husna dengan trofi yang diterima
Ketika di pentas
Anak-anak kembar saya Husna & Husni